2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. kvg55
5. varg1
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. getmans1
12. deathmetalverses
13. stela50
14. samvoin
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. manoelia
7. samvoin
8. bateico
9. mimogarcia
10. getmans1
Прочетен: 16839 Коментари: 7 Гласове:
Последна промяна: 10.05.2008 16:22
Хана Аренд
немски философ
Биография
Хана Аренд е родена в еврейско семейство в Хановер, Германия, през 1906 г. Следва в университетите на Марбург и Фрайбург, а докторат по философия получава в Хайделберг, където учи при Карл Ясперс. През 1933 г. бяга от Германия във Франция. Там работи за емиграцията на еврейски бежански деца в Палестина. През 1941 г. заминава за САЩ. Десет години по-късно става американска гражданка.
Била е директор по анализите и проучванията на Конференцията на връзките между евреите, главен редактор на „Шокън Букс", изпълнителен директор на „Еврейско културно преустройство" в Ню Йорк, гост-професор в няколко университета, включително Калифорнийския, Принстънския, Колумбийския и Чикагския, както и редовен професор в магистърския факултет на Ню Скул в Ню Йорк. През 1952 г. получава стипендия „Гугенхайм", а през 1954 г. спечелва годишната награда „Артс енд Летърс" на Националния институт за изкуство и литература.
Хана Аренд е написала „Криза на републиката", „Човечеството в тъмни времена", „Между миналото и бъдещето: осем упражнения по политическо мислене". Редактирала е два тома от „Великите философи" на Карл Ясперс.
Отразява процеса срещу Айхман за сп. "Ню Йоркър". Репортажите й по-късно са събрани в книгата "Айхман в Йерусалим", в който се прокарва идеята за баналността на злото.
В класическия си труд "Тоталитаризмът", Хана Аренд разкрива механизмите на действие на тоталитарното управление, поставяйки под общ знаменател фашизма и комунизма. Тя определя тоталитарното господство като форма на управление, не допускаща свободна инициатива в която и да било сфера на живота, нито начинание, което да не може да бъде предвидено и контролирано до най-дребни подробности. Тоталитарният режим прибягва до ресурси на властта като терора и тоталитарната идеология. Терорът прави невъзможно свободното действие и поведение на човека, а идеологията заличава способността на хората да преживяват и мислят спонтанно и свободно. Той заличава сякаш цялото разнообразие сред хората като ги претопява в един човек. Така човекът се свежда от субект на своето мислене и действие до обект на външно въздействие и контрол. Хана Аренд прави много добър сравнителен анализ на управлението на Хитлер и Сталин. Това са и двете управления, които могат да бъдат наречени тоталитарни в чист вид.
Хана Аренд умира през декември 1975 г.
"Тоталитаризмът"
Тоталитаризъм като понятие
Тоталитаризмът не е система от идеи, а начин на управление. Името му подсказва, че неговата цел е да проникне и да обхване всички, абсолютно всички сфери и страни от живота на хората – за да гарантира пълен контрол и сигурност на групата, която е на власт. Това е крайна форма на пълно господство и липса на всякаква свобода – няма общество, няма и личен живот, защото тоталитарните механизми навлизат дори в семейството и брака.
„Най-характерният белег на тоталитарните движения изобщо и за славата на техните водачи в частност е изумителната бързина, с която те биват забравяни и невероятната лекота, с която биват заменяни.
Не трябва да забравяме, че тоталитарните режими са на власт и докато тоталитарните вождове са живи, те командват и се опират на подкрепата на масите до последния си час.
Тоталитарните движения се стремят да организират хората в маси, а не в класи, защитаващи различни интереси. Понятието маси обозначава само хора, които не могат да бъдат обособени в каквато и да било организация на базата на общи интереси. За възхода на нацисткото движение в Германия и на комунистическото в Европа е характерно, че те набират своите членове сред масите от тези наглед безразлични хора, към които всички останали партии са загубили интерес.
Масите и тълпата имат само една обща характерна черта: и едните, и другите остават вън от каквото и да е било социално разслоение или традиционно политическо управление. Масите не наследяват, за разлика от тълпата, нормите и възгледите на доминиращата класа.
“Тоталитарните движения са масови организации на атомизирани и изолирани индивиди – пише Аренд в труда си “Тоталитарната система”, – защото, за да си осигури абсолютната лоялност на членовете си, тоталитарното движение трябва да е абсолютно сигурно, че те вече нямат обществени връзки, семейство, приятели...” В Германия кланетата през Първата световна война и икономическата криза през 1923-1930 година благоприятстват разпадането на масите, лишават ги от обществени и политически опори, от което се възползва нацисткото движение, за да вземе властта. В СССР триумфът на тоталитаризма бива осигурен от издигането на Сталин. Разпадането на масите се постига чрез организирания глад от началото на трийсетте години, чиято цел е унищожаването на селската класа, след това през поробването на пролетариата посредством въвеждането на трудовите книжки, които превръщат работническата класа в армия от каторжници. Заличаването на партийната бюрокрация класа завършва с въвеждането на вътрешни паспорти, в които трябва да се регистрират всички пътувания до друго населено място. От своя страна чистките от 1936-1937 година вече са унищожили елита на Партията.
Тоталитарната репресия, както казва Хана Аренд, има за цел да размие моралната граница между доброто и злото. Колкото по-невинен е един човек толкова по-силна и "поучителна" е репресията за масите. Те започват да се страхуват за всяка изречена дума, за всеки направен жест, те се научават да мълчат, да се подмазват, да "сътрудничат", да ехидничат. Защо? Защото може да са следващите. А те добре са разбрали, че следващия може да е...всеки, когато беззаконието е пълно.
Вождът
В центъра на движението, в качеството на двигател, който го привежда в действие, стои Вождът. Той твърди, че носи лична отговорност за всяко действие, постъпка или грешка, извършени от който и да било член в качеството му на служебно лице. Затова той се явява единствения човек , който съзнава какво прави, т.е. единствения представител на движението, с който може да се говори на нетоталитарен език и който в случай, че бъде укорен не може да каже: „Не питай мен, питай Вожда”. Вождовият принцип е : всеки функционер бива назначаван от водача, но е и негово въплъщение и всяка заповед произлиза от него.
Тайна полиция- „най- добре организираният и продуктивен” управленчески отдел, в апарата на властта на тоталитарния режим.
За разлика от демократичното гражданско общество, тоталитарният режим изгражда съвсем друга тайна полиция. Хана Аренд посочва част от разликите между класическата тайна полиция при деспотично управление и тоталитарната тайна полиция. Ако при деспотичното обществено устройство, тайната полиция е специфична държава в държавата, от която властта се страхува, то "тоталитарната полиция, обратно, е изцяло подчинена на волята на вожда, който единствен има право да посочи следващия потенциален враг(...) полицаите в тоталитарните страни изпълняват чисто политически акции". Те са под ръка, когато правителството реши да арестува определена категория от населението.
Тайните служби основателно са наричани държава в държавата. Самият факт, че разполагат с тайна информация нерядко е придавал на този вид граждански служби значително превъзходство над останалите и представлява и ги е превръщал в явна заплаха за всеки член на правителството.
Всяка мисъл, отклоняваща се от официално оповестената, вече е подозрителна, независимо в коя сфера на човешката дейност се е породила. Само заради способността си да мислят хората биват смятани за заподозрени по принцип- защото човешката способност да се мисли означава и също способност да се променят решенията. (всяко престъпление, родено в мислите на управниците, неминуемо да се наказва, независимо дали е извършено или не). Поради това взаимното недоверие просмуква всички обществени отношения и прониква навред.
Изменената представа за престъпление и престъпник определя новите ужасни методи на тоталитарната тайна полиция. Престъпниците се наказват, нежеланите изчезват от лицето на замята и единствената следа от тях са спомените на онези, които са ги познавали и обичали. Убиецът оставя труп след себе си и макар да се опита да заличи следите, не е в състояние да заличи самоличността на своята жертва от паметта на живите. Т.П., обратно, старателно се опитва да осъществи чудото на пълното изличаване- да стане така сякаш жертвата никога не е съществувала.
Досега познаваме само две автентични форми на тоталитарното господство: диктатурата на националсоциализма след 1938г. И диктатурата на болшевизма от 1930г. насам. При рях целта на еднопартийните системи е не просто завземането на управленската администрация, а чрез насищането на всички служби с партийни членове да се постигне пълно сливане на държавата с партията, при което след обсебването на властта партията се превръща в един вид пропагандна организация на правителството. Управляващата партия не толерира друга партия, опозиция или свобода на политическите възгледи.
Тоталитаризмът на власт използва държавата като външна фасада, която представлява страната сред нетоталитарния свят.
Концентрационните лагери на смъртта играят при тоталитарните режими ролята на лаборатории, в които на практика се доказва основополагащата теза на тоталитаризма, че всичко е възможно. Именно те представляват същинската централна институция на тоталитарната организационна власт. Тоталното господство се стреми да организира безкрайното човешко разнообразие и различие така, сякаш човечеството се състои от един единствен индивид. Целта на лагерите е не просто да се унищожават хората и да се смазва човешката личност, а при научно контролирани условия превръщането на личността в нещо по- низше и от животните.
Концлагерите биват разделени по лагеристи, което било удобно от организационна гледна точка. В немските лагери са разграничени престъпници, политически, асоциални елементи, вероотстъпници и евреи. Лагерите обаче налагат на самата смърт анонимност- те отнемат на индивида собствената му смърт и доказват, че от тук нататък нито нещо му принадлежи, нито той принадлежи на нещо.
Без концлагерите, без вдъхвания от тях смътен страх тоталитарната държава не би успяла да фанатизира така основните си войски, нито да държи цял народ в състояние на съвършена апатия- да превърне хората в марионетки, в еднакво ненужни.
Най- запомнящите се цитати:
- „В условията на тирания, по-лесно е да действаш, отколкото да мислиш.“
- „Само простолюдието и елитът могат да бъдат привлечени от мощта на тоталитаризма сам по себе си. Масите трябва да бъдат спечелени чрез пропаганда.“
„Но остава още и истината, че в историята всеки край задължително носи в себе си ново начало и това начало представлява обещанието, единственото послание, което краят може да съдържа....”
Използвана литература:
Уикипедия
Изследването на Хана Аренд „Тоталитаризмът” , издателство "Панорама"
Ситуацията в Украйна излиза извън контро...
ЗАПОРОЖКИ КАЗАЦИ ...
Репортаж за баналността на злото".
30.07.2010 11:44
Дали е преписвал или не това за мен не е важно.Важното е ,че информацията излезе на бял свят и който има очи ще види , а който може ще разбере!
Kushel не може да чете... :))